نوشته جان دودوسکی

22 آوریل 2021

استراتژی تجاری تسلا را می توان به طور کلی به عنوان تمایز محصول طبقه بندی کرد. بر این اساس، خودروساز برقی خودروهای خود را بر اساس پایداری، عملکرد و طراحی متمایز می کند. طرح تجاری تسلا که توسط ایلان ماسک در وبلاگ وب سایت این شرکت در سال 2006 اعلام شد به شرح زیر بود:

ساخت ماشین اسپرت

از این پول برای ساخت یک ماشین مقرون به صرفه استفاده کنید

از این پول برای ساخت خودروی مقرون به صرفه تر استفاده کنید

در حالی که موارد فوق را انجام می دهید، گزینه های تولید انرژی الکتریکی با انتشار صفر را نیز ارائه دهید

استراتژی کسب و کار تسلا

بیانیه ماموریت تسلا تسریع انتقال جهان به انرژی پایدار است. هدف استراتژی کسب و کار تسلا این است که این ماموریت را از طریق سه اصل کلیدی زیر انجام دهد:

1- روی خودروهای برقی تمرکز کنید. تسلا بر این باور تأسیس شد که «مردم برای رانندگی الکتریکی نیازی به سازش ندارند – که وسایل نقلیه الکتریکی می‌توانند بهتر، سریع‌تر و سرگرم‌کننده‌تر از اتومبیل‌های بنزینی رانندگی شوند.»[1] بر این اساس، این شرکت رودستر خود را با نام مدل S تولید کرد. ، خودروهای تمام الکتریکی مدل X و مدل 3 که به سرعت در میان بخش مشتریان هدف با جذب میلیاردها دلار پیش پرداخت موفق شدند. تسلا “هدف دارد با ایجاد بسیاری از قطعات نوآورانه که در کنار هم قرار می گیرند، صنعت خودرو را مختل کند.”

2-مالکیت توزیع. تسلا با فروشندگان و توزیع کنندگان کار نمی کند. در عوض، این خودروساز برقی از طریق وب سایت خود به فروش مستقیم مشغول است. علاوه بر این، تسلا دارای فروشگاه‌ها و گالری‌های تحت مدیریت شرکت در مراکز خرید و سایر مکان‌های محبوب در میان بخش مشتریان هدف در ایالات متحده و 35 کشور و منطقه دیگر در سراسر جهان است.

3-کم هزینه مالکیت. خودروهای تسلا با برق کار می کنند که به طور قابل توجهی ارزان تر از نفت و گاز است. علاوه بر این، به صاحبان وسایل نقلیه الکتریکی تخفیف‌های مالیاتی و مشوق‌های مختلفی از سوی دولت‌های محلی در برخی مناطق ارائه می‌شود. تسلا یک ماشین حساب در وب سایت خود دارد تا به مشتریان بگوید دقیقا چقدر پس انداز می کنند. هزینه پایین مالکیت یکی از منابع اصلی مزیت رقابتی تسلا است.

 

  1. روش غیر متعارف انجام تجارت. به چالش کشیدن وضعیت موجود در کسب و کار هسته اصلی استراتژی تجاری تسلا است و این را می توان در جنبه های مختلف کسب و کار مشاهده کرد. برای مثال، برخلاف سایر شرکت‌های بزرگ، تسلا برای تبلیغات هزینه نمی‌کند و استراتژی بازاریابی آن به عنوان «بازاریابی صفر دلاری» شناخته می‌شود. به طور مشابه، این شرکت دارای شیوه های غیرمتعارف منابع انسانی است، که در آن سلسله مراتب مدیریت مبهم است و کارمندان در همه سطوح می توانند برای حل مشکل کاری که با آن مواجه هستند مستقیماً با مدیر عامل شرکت ایلان ماسک تماس بگیرند.

 

گزارش شرکت تسلا حاوی تحلیل فوق از استراتژی تجاری تسلا است. این گزارش کاربرد چارچوب های استراتژیک تحلیلی عمده در مطالعات تجاری مانند SWOT، PESTEL، پنج نیروی پورتر، تحلیل زنجیره ارزش، ماتریس آنسوف و مدل مک کینزی 7S در تسلا را نشان می دهد. علاوه بر این، این گزارش شامل تحلیل هایی از رهبری تسلا، ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی است. این گزارش همچنین شامل بحث‌هایی درباره استراتژی بازاریابی تسلا، اکوسیستم است و به مسائل مربوط به مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها می‌پردازد.

تسلا: مدل کسب و کار و تحلیل استراتژیک
تسلا: استراتژی کسب و کار، ماموریت و تاکتیک ها

توسط: Alec Furrier، مدیر عامل @ Ace of Diamonds Inc. (www.aceofdiamonds.io) (Alexander Furrier)

خلاصه:

تسلا اعلام کرده است که ماموریتش سرعت بخشیدن به جهان به سمت انرژی پایدار است. این شرکت نوآوری خود را در صنعت خودروسازی به عنوان یک متمایزکننده خاص آغاز کرد و محصولاتی را که بازار را مختل می کرد در قالب خودروهای الکتریکی لوکس ارائه کرد. مدل S و Model X نمونه‌هایی از محصولاتی هستند که از طریق تمایز سازگار با محیط زیست، صنعت خودرو را مختل کرده‌اند. ایلان ماسک و شرکت از آن زمان از طریق پیاده‌سازی محصولات باتری لیتیومی و خرید شرکت SolarCity از یک متمایزکننده خاص به یک استراتژی تجاری متمایزکننده گسترده تبدیل شده‌اند. سرمایه‌گذاری‌های تسلا در اتوماسیون و تحقیقات در اوایل سال 2015 یک بدهی بود، اما در سال‌های 2018 تا 2019 به دلیل مزیت رقابتی پایدار بلندمدت از نظر کیفیت محصول، به یک دارایی تبدیل شد. تمایز محصولات آنها در قالب خودروهای قابل تنظیم، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری منظم، پنل‌های خورشیدی، سازگاری با سوپرشارژر و ویژگی‌های خودران است. روابط داخلی با تامین کنندگان مواد، رسوبات لیتیوم تسلا را به ثمر رسانده و هزینه مواد خطوط مونتاژ بسیار خودکار آنها را کاهش داده است. فروش یک عامل نوآورانه در بخش بازاریابی تسلا است که سفارش‌های سفارشی‌سازی آنلاین را ارائه می‌کند. بازاریابی ارگانیک است، زیرا توییتر ایلان ماسک اکثر رسانه های کسب شده آنها را با تبلیغات پرداختی صفر تشکیل می دهد. بخش منابع انسانی آنها بهره وری را در اولویت قرار داده است و از این رو تسلا فرهنگ کاری شدید و معیارهای TQM سطح بالایی دارد. استراتژی تمایز گسترده تسلا یک بازی طولانی مدت با تمرکز بر اتوماسیون خودروهای الکتریکی، فناوری باتری و محصولات سازگار با محیط زیست مانند کاشی های سقف خورشیدی است.