13 رهبر تجاری که دنیا را به بهترین شکل تغییر دادند

رهبری کسب و کار
درست مانند امپراتوری ها، شرکت ها می توانند با زمان بیایند و بروند. با این حال، برخی از آنها وجود دارند که برای سال ها ماندگار هستند و رهبری عالی راز آن است. رهبران بزرگ این توانایی را دارند که به کارکنان انگیزه دهند، به دیگران کمک کنند چشم انداز را ببینند و به آن باور داشته باشند، و نوآوری را در شرکت رهبری کنند. داشتن یک رهبر عالی در راس چیزی است که همه سرمایه گذاران، مصرف کنندگان و کارمندان می خواهند. در اینجا فهرستی از 13 رهبر تجاری تأثیرگذار که جهان را تغییر می دهند آورده شده است.

1) تیم کوک
کوک مدیرعامل ارزشمندترین شرکت دنیا یعنی اپل است. او پس از اینکه استیو جابز، موسس این شرکت، در سال 2011 به سرطان تسلیم شد، اداره اپل را بر عهده گرفت. کوک به انتقال اپل پس از مرگ جابز و همچنین توسعه خطوط تولید جدید و افتتاح فروشگاه های خرده فروشی اپل در چین کمک کرده است. او همچنین یک نبرد عمومی را علیه FBI و درخواست آنها از اپل برای ایجاد یک درب پشتی برای آیفون های کاربران رهبری کرده است.

 

2) شریل سندبرگ
سندبرگ از سال 2008 مدیر عامل فیس بوک بوده است. او یک موسسه غیرانتفاعی به نام Lean In را تأسیس کرد که نام کتاب پرفروش خود را برگرفته است. او یکی از مدافعان تأثیرگذار زنان در دنیای تجارت بوده است. او انتقال موفقیت آمیزی از کار دولتی در وزارت خزانه داری به صنعت فناوری در گوگل و فیس بوک انجام داده است.

 

 

3) باب ایگر
ایگر رئیس اجرایی و مدیر عامل سابق شرکت دیزنی است. او مالکیت شرکت های بزرگی مانند مارول، پیکسار و اخیراً لوکاس فیلمز را رهبری کرده است. رهبری او همچنین منجر به گسترش پارک های موضوعی دیزنی به شانگهای و هنگ کنگ شده است.

 

 

4) رید هستینگز
هاستینگز یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل نتفلیکس است. چیزی که در ابتدا به عنوان یک سرویس اشتراک بدون هزینه و بدون سررسید شروع شد، به زودی به جریان آنلاین تبدیل شد، که اساس سرگرمی دیجیتال را تکان داد. علاوه بر این، هاستینگز دائماً از موقعیت نفوذ خود برای ترویج تغییر و اصلاح در هیئت آموزش ایالتی کالیفرنیا و از طریق مدارس منشور استفاده می کند.

 

 

5) مری بارا
بارا رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت جنرال موتورز است. قبل از او در سال 2014، او به عنوان معاون اجرایی توسعه جهانی محصول، خرید و زنجیره تامین در GM خدمت کرد. او در حال حاضر در حال رقابت برای فضا در بازار خودروهای الکتریکی است. در سال 2016، او شورلت بولت EV را با باتری بسیار بهتر از تسلا روانه بازار کرد. در اواخر سال 2017، بارا با احترام زیادی از سوی رابرت ایگر به عضویت هیئت مدیره دیزنی انتخاب شد.

 

6) Huateng “Pony” Ma
او که با نام پونی ما نیز شناخته می شود، بنیانگذار و رئیس Tencent، Inc است. Tencent یکی از بزرگترین شرکت های اینترنتی در چین است. او دو بار (2007 و 2014) در فهرست تأثیرگذارترین افراد تایم قرار گرفته است. ما به خاطر سبک زندگی مخفیانه اش شناخته شده است، اما قدرت قابل توجهی هم در داخل و هم در شرکت های خارجی دارد.

 

7) رشما ساوجانی
ساوجانی بنیانگذار Girls Who Code است که آموزش فناوری (به ویژه کدنویسی) را به دختران ترویج می کند. او یک وکیل و سیاستمدار آمریکایی است. شرکت او، Girls Who Code، اردوهایی در 42 ایالت با بیش از 10000 دختر برپا کرده است.

 

 

8) جک ما
ما اولین کارآفرینی از سرزمین اصلی چین بود که روی جلد مجله فوربس ظاهر شد. او همچنین بنیانگذار گروه علی بابا، گروهی از شرکت های اینترنتی است. قبل از پذیرش در موسسه معلم هانگژو، ما سه بار از دانشگاه رد شد. پس از فارغ التحصیلی، او برای 30 شغل درخواست داد و برای همه آنها رد شد. او اولین بار در طی یک سفر کوتاه به ایالات متحده با اینترنت آشنا شد و هنگامی که به خانه بازگشت، یک وب سایت کوچک در مورد چین و محصولات چینی ایجاد کرد. این اولین قدم او برای ایجاد شرکتی خواهد بود که رکورد بزرگترین عرضه اولیه سهام در تاریخ را داشته باشد.

 

9) جان کوم
کوم در کیف، اوکراین به دنیا آمد اما در ۱۶ سالگی به ایالات متحده نقل مکان کرد. او به زودی اشتیاق خود به برنامه نویسی را کشف کرد و در دانشگاه ایالتی سن خوزه ثبت نام کرد. پس از مدت کوتاهی در SJSU و کار به عنوان تستر امنیتی در یاهو، کوم واتس اپ را راه اندازی کرد. واتس‌اپ به سرعت به یکی از سریع‌ترین برنامه‌های دانلود شده در اپ استور و یکی از پرکاربردترین برنامه‌های بین‌المللی تبدیل شد. کوم در سال 2014 واتس اپ را به قیمت تقریبی 19.3 میلیارد دلار به فیس بوک فروخت.

 

10) بیل گیتس
گیتس مایکروسافت، بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری رایانه‌های شخصی را تأسیس کرد و هر سال همواره در صدر فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار می‌گیرد. در طول سال ها، گیتس به آرامی از مایکروسافت دور شده و به سرمایه گذاری های بشردوستانه تبدیل شده است. بنیاد او، بنیاد بیل و ملیندا گیتس، در حال تلاش برای تامین آب پاک و سرویس بهداشتی (از جمله موارد دیگر) برای کشورهای جهان سوم است. گیتس نیز مانند وارن بافت قول داده است که اکثریت قریب به اتفاق ثروت خود را به امور خیریه بسپارد.

 

11) ایلان ماسک
ماسک در آفریقای جنوبی متولد شد و یک تاجر، مخترع و سرمایه‌گذار است. ماسک بیشتر به خاطر تأسیس پی پال و اسپیس ایکس و مشارکت شدیدش در تسلا موتورز شناخته شده است. چشم انداز و اشتیاق او برای پیش بردن مرزهای فناوری و ادغام مصرف کنندگان منجر به افزایش قرار گرفتن در معرض انرژی خورشیدی، حمل و نقل با سرعت بالا و هوش مصنوعی شده است.

 

12) وارن بافت
بافت یکی از موفق ترین سرمایه گذاران در جهان است. برخی از مردم از او به عنوان “جادوگر اوماها” یاد می کنند (زادگاه او اوماها، نبراسکا است) و همواره از او به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان نام برده می شود. او همچنین متعهد شده است که نزدیک به 99 درصد از ثروت انباشته خود را پس از مرگش به اهداف بشردوستانه ببخشد.

 

13) جف وینر
وینر مدیر عامل لینکدین است. اگرچه لینکدین در سال 2002 تأسیس شد، اما تحت رهبری وینر بود که لینکدین IPO خود را تکمیل کرد و به یکی از پرمصرف ترین پلتفرم های رسانه اجتماعی در جهان تبدیل شد. وینر همچنین در بخش غیرانتفاعی بسیار فعال است و در هیئت مدیره DonorsChoose.org و Malaria No More حضور دارد.